måndag 8 december 2008

De som gräver ett groove åt andra


Elof och Viktor hade satt julen i rullning med trummor och synthar, nu skulle låten "Groparna" få en bas också. Jag väckte Elof klockan tio över tio om söndagmorgonen och såg på när han åt frukost. Sen gjorde vi upp en plan och satte den i verket. Hela låten tog en timme. Hur kan en låt på tre fyra minuter ta en timme att spela in bara en basgång på? Det beror på att min känsla för timing inte alltid stämmer överens med inspelningsdatorns dito och ibland inte stämmer alls. Och då får man ta om. Lite också för att vi spelade in versriffet ton för ton och klippte så att den skulle låta som från samplingens vagga, kantig och fulsnygg.


Jag försökte ta ett panorama av studion, men jag lyckas alltid ta något av korten i helt fel vinkel och sen vill programvaran inte sy ihop det till en lång bild. Så det får bli två. Det ser lite tomt ut, eller hur? Elof har flyttat till Stockholm. Några saker står dock kvar. Ikväll är Jonas där och spelar in sång. Jag tror att de kommande släppen vi gör till vår fanclub kan komma att låta ganska utflippade. Jag tror, och jag hoppas.

Inga kommentarer: